Home » Vraag en antwoord » Wie informeren

De gemeente

Die moet weten dat u op een ander adres gaat wonen. Dit kan digitaal op de website van de gemeente waar u gaat wonen. U hebt hiervoor wel uw DigiD nodig. Bent u niet in het bezit van een DigiD dan kunt u die aanvragen bij de Belastingdienst. Die ontvangt u meestal binnen 5 dagen.

Wilt u het niet via DigiD regelen, dan moet u een afspraak maken bij het gemeentehuis in de plaats waar u gaat wonen.

De gemeente licht de belastingdiensten, pensioen uitkerende instantie en soms uw ziektekostenverzekering in. Indien van toepassing ook de regiotaxi.

Daarnaast moet u denken aan het informeren van:

  • Uw bank
  • Verzekeringsmaatschappijen
  • WMO gemeente als u hier hulp of middelen van krijgt of huurt
  • Abonnementen op tijdschriften, krant, omroepgids en dergelijke omzetten
  • Huisarts, tandarts, zorgverleners en apotheek
  • Telefoon-, tv- en internetaanbieders     *1
  • Leveranciers van gas, licht en water *2
  • Bibliotheek
  • Sportschool
  • KBO of andere seniorenvereniging
  • Uitvaartorganisatie
  • Goede doelen, loterijen, spaarprogramma’s
  • Taxi regeling zoals Valys
  • Notaris
  • Familie, vrienden en kennissen

*1 Kan ik mijn vaste telefoonnummer meenemen?

Alleen als u in dezelfde regio blijft wonen. Een andere regio betekent een ander telefoonnummer voor u.

Wilt u uitgebreide informatie over dit onderwerp download hier de PDF

*2 Hoe gaat het met gas, elektriciteit en water tijdens de verhuizing?

Als de leverancier tijdig op de hoogte zijn is, minimaal 3 weken vooraf, dan is alles meestal goed geregeld en heeft u alles tot uw beschikking op het nieuwe adres. Vergeet op de verhuisdag niet de meterstanden op te nemen en door te geven voor de eindafrekening.

Wilt u uitgebreide informatie over dit onderwerp download hier de PDF